تأثیر گردشگری سلامت بر توسعه زیرساخت‌های درمانی کشورها

 

بهینه‌سازی روش‌های پردازش اطلاعات

تعداد برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربرپسندی که به ذخیره،‌ دریافت و بهره‌برداری از اطلاعات می‌پردازند رو به افزایش است. گردشگری سلامت نیز در این بین از قافله عقب نمانده. این امر زمینه‌ساز استفاده موثر از اطلاعات مفید پزشکی و غیر پزشکی‌ مرتبط است، نتیجه‌گیری‌ها را تسهیل می‌بخشد و شفافیت را در بخش نظام‌پزشکی افزایش می دهد.

ذخیره‌ کردن سیستماتیک اطلاعات هر فرد بیمار،‌ پزشکان و تشخیص‌دهندگان را قادر می سازد تا راه‌های به خصوصی را برای درمان هر فرد به کار گیرند، اقدامات غیرضروری را به حداقل برسانند و دوره درمان و نقاهت را تا حد امکان کوتاه سازند.

ذخیره‌ سازی اطلاعات

ذخیره‌ سازی اطلاعات

بسیاری از بیمارستان‌ها در سال‌های اخیر بر روی ساخت چنین بانک اطلاعاتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا پروسه‌ اشتراک‌گذاری پرونده بیماران و بررسی آن‌ها را ساده‌سازی کنند. این امر می‌تواند در نهایت منجر به ساخت سیستمی شود که در آن، هر دکتری در هر کشوری بتواند در لحظه به اطلاعات بیمار دسترسی پیدا کند و قوه تصمیم‌گیری خود را بهبود بخشد.

پیش از آن‌که گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت جدی گرفته شود ذخیره اطلاعات با جزئیات کامل، به عنوان یک تکنولوژی در صنعت پزشکی ضعیف بود. اما با پیشرفت گردشگری سلامت در سطح جهانی، پردازش اطلاعات به عنوان بخشی مهم از نظام پزشکی بسیاری از کشورها محبوبیت فراوانی پیدا کرده است.

افزایش کیفیت مراکز درمانی

همان‌طور که ذکر شد، تقاضا برای گردشگری سلامت روز به‌ روز در حال افزایش است. این اتفاق باعث شده بسیاری از آن مراکز درمانی که سابقاً استاندارد به شمار می‌رفتند، از این مقام خلع شوند؛ چرا که توانایی مدیریت بیماران ورودی که تعدادشان به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است را ندارند و نیز در رسیدگی مناسب به آنان ناتوانی خود را نشان داده‌اند. در عوض بسیاری به برنامه‌ریزی و پیشنهادهای جدید روی آوردند و به ساخت مراکز جدیدتر با تجهیزات به ‌روز، امکانات مدرن و ظرفیت بالا پرداختند. همزمان تعدادی از مراکز نیز به بهبود تجهیزات و ظرفیت‌های ازدورخارج‌شده‌ خود پرداختند، که این اتفاق موجب افزایش رقابت می‌شود. بدین شکل جهانی‌شدن گردشگری سلامت توانسته کیفیت زیرساخت‌های مراکز پزشکی را در سراسر دنیا بهبود بخشد.

مرکز درمانی

مرکز درمانی

افزایش کیفیت کادرهای درمانی

در کنار تکنولوژی،‌ ستون دیگری که قدرت و اعتبار یک مرکز درمانی معتبر بر پایه آن استوار می‌شود،‌ نیروی کار آن است. افزایش تقاضا برای مراقبت‌های پزشکی از سوی بیماران خارجی، مراکز درمانی را وادار کرده بیش‌ازپیش در انتخاب و استخدام کادر درمانی خود دقت کنند. این اتفاق همچنین منجر به بهبود سطح آموزش پزشکی در بسیاری از کشورهای مقصد شده که به بهبود کلی سطح درمان و استانداردهای پزشکی منتهی می‌شود.

کادر درمانی

کادر درمانی

همه‌گیر شدن استانداردهای بین‌المللی

یک گردشگر سلامت قبل از سفر به کشوری دیگر، ابتدا تعدادی از عوامل مهم را برای انتخاب کشور مقصد در نظر می‌گیرد. مهم‌ترین این عوامل، امنیت و کیفیت خدمات درمانی نظام‌ پزشکی کشور مقصد هستند.

بسیاری از مراکز پزشکی در دنیا برای افزایش شانس خود در جذب گردشگران سلامت، به بازنویسی سیاست‌های خود و پیاده‌سازی مقررات و قوانین جدید می‌پردازند. این قوانین و سیاست‌ها توسط بنیادهای معتبر بین‌المللی مانند «کمیسیون مشترک اعتباربخشی» (JCI) تنظیم استعلام می شوند. امروزه تلاش برای اخذ سند استاندارد از چنین مراکزی به شکل روزافزون در حال افزایش است، به طوری که اکنون در سراسر جهان ۸۴۱ بیمارستان مورد تأیید کمیسیون مشترک وجود دارد. استاندارد این کمیسیون تبدیل به مهر تأییدی در فرایند انتخاب بیمارستان برای گردشگران سلامت شده است.

Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی