منطقه باستانی برده کنته

 شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی قرار دارد و یکی از دیدنی ترین مقاصد گردشگری کشور به شمار می آید. این محدوده کرد نشین با توجه به قدمت تاریخی و عمر طولانی اش جاذبه های بسیاری را تقدیم صنعت توریسم ایران کرده است. خاندان با نفوذ مکری با مکریان که در بین قرن های 9 تا 13 قمری در حوالی دریاچه ارومیه، ساکن بودند، این شهر را به عنوان مرکز حکومت منطقه ای خود انتخاب کردند. به همین علت در طول سده های گذشته، همواره توجه زیادی به آن معطوف بوده است. سابقه حضور انسان ها در مهاباد به چندین سال پیش از ورود آریایی ها و دوره مادها بازمی گردد. با این تفاسیر دور از انتظار نیست که در چنین مکانی با یک محوطه باستانی ارزشمند رو به رو شویم. منطقه برده کنته، از جمله جاهای توریستی ای است که بازدید از آن برای همه افراد لذت بخش خواهد بود. قدم زدن در فضایی که اجداد ما و اقوام اولیه در آن جا حضور داشتند، بی شک احساسات متفاوتی به همراه خواهد داشت. ادامه مجله مستر بلیط را به معرفی کامل تر منطقه باستانی برده کنته اختصاص داده ایم، برای آشنایی با آن تا انتها همراه ما باشید.

تاریخچه منطقه باستانی برده کنته

تاریخچه منطقه باستانی برده کنته

بر اساس بررسی های باستان شناسان و تحقیقات گسترده آن ها این طور به نظر می رسد که این منائیان بودند که برده کنته را ساختند. سرزمین مننا یا ماننا به عنوان بخشی از تشکیلات قوم های لولویان و کوتیان در هزاره نخست پیش میلاد قدرت را در جلگه دریاچه ارومیه به دست داشتند. درباره آن ها چندان اطلاعات دقیق و موثق زیادی در دست نیست. با این حال روشن است که حکومتی قوی بودند و به طور همزمان با مادها، بر گوشه ای از ایران فرمانروایی می کردند. مادها در داخل کشور و آشوری ها در همسایگی مرزهای کشور، از مهم ترین رقبای منائیان محسوب می شدند. تا به امروز مشخص نشده که واقعا کاربرد این منطقه باستانی کشف شده چه بوده است اما حدس هایی وجود دارند که احتمال آتشکده بودن آن را تقویت می کنند. شواهد بدست آمده هرچند اندک هستند اما بیان می کنند که امکان دارد برده کنته در واقع فضایی برای نیایش و برگزاری مراسم های مذهبی و آیینی بوده باشد. یعنی مردم در خود محدوده مورد نظر، مسکن نداشتند؛ بلکه تنها در مواقع خاص و برای اجرای برنامه هایی چون نیایش های دسته جمعی یا عبادت به آن مراجعه می کردند. در اطراف، قطعه های سنگی عظیم الجثه ای تقریبا به شکل پله، پیدا شده اند که حدس زده می شود؛ جایگاه مخصوص آتش افروزی بوده اند. علی رغم اینکه برخی شواهد از فرضیه آتشکده بودن آن حمایت می کنند، شماری از باستان شناسان و کارشناسان اعتقاد دارند که نمی توان به یقین درباره کارکرد این محوطه صحبت کرد. به همین علت تا به این لحظه با ابهامات بسیاری رو به رو هستیم.

وجه تسمیه منطقه باستانی برده کنته

برده کنته واژه ای کردی و چند بخشی و معرب از برد و کن است که به ترتیب معنای سنگ و حفره دارد. ته، نیز به عنوان پسوند قرار گرفته تا ترکیبی مفهومی بسازد. در نتیجه برده کنته یعنی سنگ دارای حفره یا کنده کاری شده است؛ با توجه به ظاهر محل، اشتباه به نظر نمی رسد. محققان معتقد هستند که این اسم به تقدس و اهمیت سنگ در عصر فرمانروایی مانایی ها و اورارتویی ها اشاره دارد. البته باید ذکر کرد که عده ای از زبان شناسان موافق چنین ترجمه و برداشتی نیستند و معنای سنگ کهن و قدیمی را درست می پندارند. در ادامه هم عنوان می شود که بعید نیست که نام اصلی بنا چیز دیگری بوده باشد؛ که در طول سال ها و با از بین رفتن آن حکومت ها، به مرور به فراموشی سپرده شده و این نام یعنی برده کنته، به مرور جایگزین اسم واقعی گشته است.


https://mrbilit.com/mag/bardeh-kanteh-area/

Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی