شهمیرزاد

 شهمیرزاد بهشتی گمشده در میان کویر است که درختان بلند گردوی آن زیبایی خاصی به این شهر کویری بخشیده است. شهمیرزاد به سرزمین تک درخت ها شهرت دارد که درختان اش مهریه دختران آن هستند. این شهر زیبا و سرسبز در 28 کیلومتری شمال سمنان و سنگسر واقع شده است. همانطور که می دانید سمنان استانی کویری است که آب و هوایی گرم و خشک دارد، اما قرار گیری شهمیرزاد در آن با آب و هوای مطبوعی که دارد بسیار حیرت انگیز است و توانسته نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نماید. در شهمیرزاد جاذبه های گردشگری و بناهای تاریخی متعددی وجود دارد که بازدید از آن ها می تواند بسیار لذت بخش باشد. اگر می خواهید با بهشت کویر ایران بیشتر آشنا شوید تا پایان با مجله مستر بلیط همراه شوید.

تاریخچه 

شهمیرزاد شهری تاریخی در شمال سمنان است که جنوب آن کویر و بی آب و علف و شمال آن پر از درختان سر به فلک کشیده و سر سبز است. شهمیرزاد در تابستان ها دارای آب و هوایی متعدل است اما زمستان های آن خیلی سرد هستند و از آن به عنوان بهشت کویر ایران یاد می کنند. شهمیرزاد بزرگ ترین باغ گردوی جهان را در دل خود جای داده است. این باغ گردو با مساحت 750 هکتار و 165 هکتار باغات آلو از نمادهای این شهر زیبا در منطقه کویری هستند. مردم این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد عمدتاً به کشاورزی و باغداری مشغول هستند. متوسط دمای سالیانه شهمیرزاد حدود 11 درجه سانتی گراد است و بر اساس آخرین سرشماری های انجام شده جمعیتی بیش از 11 هزار نفر دارد.

تاریخچه 

شهمیرزاد 57 سال پیش از استان مازندران جدا گردید و جزء شهرستان های استان سمنان قرار گرفت و از لحاظ تاریخی شهری بین المللی محسوب می شود و باستان شناسان بر این باوراند که قدمت این شهر به سه هزار سال پیش باز می گردد. با توجه به قرار گیری این شهر در نزدیکی مازندران و ارتباط زیادی که مردم آن با مازندران دارند فرهنگ شهمیرزاد کاملا تحت تاثیر مازندران قرار گرفته به طوری که مردم این شهر به گویش شام رزایی صحبت می کنند و نقاط فرهنگی مشترک زیادی میان این دو شهر وجود دارد. در شهمیرزاد پارادوکس عجیبی از رنگ ها مشاهده می شود به طوری که با عبور از یک بیابان و منطقه کویری و آفتاب سوزان گردشگران وارد منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا می شوند که آسمان آبی، صدای آواز پرندگان و کوچه باغ های زیبا آن حیرت انگیز است. در این شهر زیبا جاذبه های گردشگری و طبیعی بسیاری وجود دارد که اهمیت آن را دو چندان نموده است.


https://mrbilit.com/mag/shahmirzad/

Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی