اطلاعات مختصر و مفیدی از ترکیه

 قبل از اینکه وارد راهنمای سفر به ترکیه شویم بهتر است تور مجازی‌مان را از اطلاعات پایه این کشور همسایه شروع کنیم.

اطلاعات کلی ترکیه

موقعیت

ترکیه با قرارگیری در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا به پل بین دو قاره مشهور است. به دلیل همین موقعیت خاص، 2 همسایه اروپایی و 6 همسایه آسیایی دارد و از سه جهت شمال، جنوب و غرب با دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره احاطه شده است. از نظر زمانی ترکیه حدود 1.5 ساعت عقب‌تر از تهران است.

گردشگری

ترکیه نه فقط برای ما ایرانی‌ها، در سطح جهانی هم از توریستی‌ترین کشورهاست (برای لمس بهتر قضیه بگوییم که مثلا این کشور فقط در سال 2014 چهل و دو میلیون گردشگر خارجی جذب کرد! چهل و دو میلیون!) از دلایل این محبوبیت: شهرهای توریستی متعدد، هتل‌ها و رستوران‌های لوکس، فرهنگ و تاریخ غنی، طبیعت و سواحل تفریحی فراوان هستند.

گردشگری ترکیه

زبان، دین، واحد پول

درصد بالایی از مرم این کشور به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. دین رسمی کشور اسلام است.واحد پول لیر ترکیه است که در حال حاضر چیزی معادل 20000 ریال خودمان می‌شود، اما بهتر است نرخ بروز را از اطلاع نیوز مشاهده کنید.

 آب و هوا

همان‌طور که گفتیم ترکیه از چند جهت با دریا احاطه شده و در نتیجه باید انتظار آب و هوای مرطوب را در اکثر شهرها داشته باشید. اما در کل هوای این کشور ترکیبی از اقلیم مدیترانه‌ای، گرمسیری و اقیانوسی است. کمی جلوتر در بخش بهترین زمان سفر به ترکیه با جزئیات آب و هوا در زمان‌های مختلف آشنا می‌شوید.

برنامه سفر به ترکیه را از اینجا شروع کنید

خب حالا که اطلاعات پایه را مرور کردیم بریم سراغ برنامه سفرمان. اینکه با تور بروید یا خودتان بلیط بگیرید؟ هوایی بروید بهتر است یا زمینی؟ هزینه سفر به ترکیه را چطور کم کنید؟ با خودتان لیر ببرید یا دلار؟ چه شهرهایی را بگردید؟ به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد.

شروع سفر به ترکیه

گذرنامه یا پاسپورت

اولین قدم برای خارج شدن از مرزهای کشور داشتن گذرنامه است. گذرنامه یا همان پاسپورت در واقع مدرک شناسایی است که کشورتان برای شما صادر می‌کند و معرف هویت شما در کشور مقصد است. تهیه آن هم اصلا کار سخت و عجیبی نیست.

فقط کافی است به یکی از مراکز پلیس 10+ مراجعه کنید، مدارک لازم مثل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، عکس 4*6 رنگی، اجازه محضری برای بانوان و اصل و کپی کارت پایان خدمت برای آقایان را همراه داشته باشید. بعد از ثبت درخواست در سریعترین زمان پاسپورتتان به آدرس درخواستی شما ارسال می‌شود.

پاسپورت ترکیه

ویزا

قضیه ویزا یا روادید برعکس است! یعنی این سند از طرف نمایندگان قانونی کشور مقصد صادر می‌شود و طبق آن، درخواست ورود اتباع خارجی به کشور مقصد تائید می‌شود. اما قسمت شیرین ماجرا اینجاست که برای سفر به کشور ترکیه نیازی به گرفتن ویزا ندارید!

بعضی از کشورهای همسایه یا کشورهایی که ارتباط سیاسی و تجاری نزدیکی با هم دارند، توافق‌نامه لغو روادید امضا می‌کنند. بین ایران و ترکیه هم این توافق امضا شده و مسافران ایرانی می‌توانند تا 90 روز بدون ویزا در ترکیه اقامت داشته باشند. اما اگر احیانا هدفتان سفر بیش از 90 روز است باید برای گرفتن ویزا از سفارت ترکیه اقدام کنید. جزئیات مراحل را می‌توانید در مقاله راهنمای اخذ ویزا مطالعه کنید.

کدام نوع حمل و نقل برای سفر به ترکیه بهتر است؟

اکثر مسافران خودشان را بی‌دردسر و با پرواز مستقیم به ترکیه می‌رسانند. اما کار که نشد ندارد! اگر عاشق جاده یا اهل تجربه‌های جدید هستید می‌توانید از حمل و نقل زمینی و ریلی برای سفر به ترکیه استفاده کنید. ما فوت و فن هر 3 روش را برایتان می‌گوییم.

سفر به ترکیه با هواپیما

ترکیه یکی از پرمقاصدترین سفرهای هوایی ما در علی باباست. شما به راحتی و با مراجعه به سایت علی بابا و انتخاب زمان رفت و برگشت خود می‌توانید بلیط هواپیما ترکیه را خرید کنید.


Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی