توصیه هایی مفید براي بهداشت و حفظ سلامت سفر :

 رعایت نکات بهداشتی در همه حال لازم است اما دلیل این که ما براي سفر کردن بر در نظر گرفتن بيشتر اين نکات تاكيد مي كنيم كم شدن مقاومت بدن در سفر به واسطه كم خوابي،راه طولاني و خسته كننده،استراحت كم،شرايط آب و هوايي متفاوت مقصد سفر و تهيه غذا از منابع مختلف در شهر هايي بجز محل زندگي شماست.

بیشتر بیماری هایي که افراد در طول سفر به آن ها مبتلا مي شوند ناشي از رعايت نکردن نکات بهداشتي است که بيماري هاي گوارشي و عفوني و...را بوجود مي آورند. اگر قصد مسافرت داريد بايد حواس تان به سلامتتان باشد.مي پرسيد چطور؟با ما همراه باشيد تا با رعايت ۱۳ نكته كاربردي سفر نوروزي تان را به خوبي سپري كنيد.


نكات بهداشتي در سفر

تاثیر مثبت شستشوی دست ها در جلوگیری ازبیماری ها

۱- شستن مداوم دست ها

یکی از مهم ترین مواردی که مسافرت نوروزي شما را خراب مي کند، ابتلا به بيماري هايي مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا در طول سفر است. بنابراین هرطور که شده باید جلوی بروز این بيماري ها را که عمدتا هم منشا ويروسي دارند، بگيريد. ساده ترين راه، شستن مداوم دست ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بيني است. البته همه ما شستن دست ها را از کودکي ياد مي گيريم، اما بنا به دلايل مختلف اين كار را بادقت انجام نمي دهيم و حتي با وجود آگاهي نسبت به اهميت و ضرورت اين كار، شستن دست ها را فراموش مي كنيم. براي شستن دست ها حتما سراغ آب و صابون و مايع دستشويي (آب به تنهايي بي فايده است) برويد.

هنگام شست و شو دست های تان را به مدت حداقل ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به هم بمالید و شستن نواحی بين انگشتان و پشت دست ها و زير ناخن ها را فراموش نکنيد. در صورتي هم  که به آب و صابون دسترسي نداشتيد، مي توانيد از ژل هاي ضدعفوني کننده بر پايه الکل استفاده كنيد كه همان كارايي را دارد. داروهاي ضروري سفر مثل مسكن، قطره استريل چشمي، قرص ضد آلرژی، پماد سوختگی و... هم حتما همراه تان باشد.

۲- انتخاب غذای همراه

یادتان باشد برای مسافرت های نوروزی نبايد غذاها را نيم پز کنيم، بلکه توصيه مي شود آنها را خام يا پخته همراه خود ببريم، چون ميکروب ها در غذاهاي نيم پز به خوبي رشد مي کنند اما در غذاهاي كامل پخته شده از بين مي روند. همچنين ميكروب ها در محيط مرطوب به خوبي رشد مي كنند، بنابراين اگر قصد مصرف ساندويچ در سفرهاي نوروزي را داريد، نبايد مواد غذایی را از ابتدای سفر داخل نان قرار دهید بلکه لازم است ظرف نان و موادغذایی ديگر مثل گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو را جدا کنید. حتی بهتر است از فلاسك های اسفنجي براي خنك نگه داشتن موادغذايي استفاده كرد و در يك نايلون بزرگ تر، قالب هاي يخ و در نايلوني كوچك تر، موادغذايي را قرار داد. اين كار باعث مي شود كه مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمانند.

۳- اگر رستوران برو هستید

بدون شک ظاهرا غذا، قیمت و طعم و ذائقه مصرف کننده از مهم ترین عوامل در انتخاب غذاها در رستوران ها هستند، ولی آیا توجه به اهميت موارد در انتخاب غذا  کافي است؟ آيا وضعيت بهداشتي محل طبخ و ارائه اين مواد غذايي اهميت ندارد؟

Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی