روستای لاویج

 بسیاری از گردشگرانی که به خطه سرسبز مازندران سفر می کنند، به دلایل مختلفی مانند طبیعت زیبا، آب گرم یا تاریخ غنی، نام روستای لاویج را شنیده اند و آن را در فهرست مقصدهای گردشگری خود قرار می دهند. بسیاری از بومیان مازندران هم به دلیل طبیعت کوهستانی روستا، از آن به عنوان ییلاقی محبوب یاد می کنند. همراه ما در مجله مستر بلیط همراه باشید تا اطلاعات بیشتر و کامل تری در خصوص روستای لاویج در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه روستای لاویج

روستای لاویج، روستای در نزدیکی شهرستان چمستان از توابع شهرستان نور در استان مازندران است. مطالعات تاریخی و باستان شناسی خاصی در این منطقه انجام نشده است، اما نشانه های موجود و روایات شفاهی نشان دهنده پیشینه ای بسیار قدیمی برای این روستا هستند. موقعیت جغرافیایی محصور این روستا باعث شده است تا این منطقه در طول زمان به عنوان پناهگاه و محل آسایش حکمرانان و فرمانروایان محلی استفاده شود. علاوه بر این تنگه لاویج هم به دلیل موقعیت مناسب، همواره محل برخوردها و نبردهای دفاعی این حکمرانان بوده است. نشانه های مشاهده شده در این روستا مانند بقایای خرابه ها و گورهای زرتشتی که تمرکز آنها در تپه های داخلی مشرف به روستا در منطقه ای معروف به «حصلیمه یا هسلیمه گردن» است و آثار مکشوفه دیگر، تخمین ها درباره قدمت این منطقه را به دوران ساسانیان و حتی پیش تر از آن باز می گردانند. علاوه بر این احتمالا در این منطقه آتشکده هایی باستانی هم قرار داشته است. مردم محلی داستان هایی هم درباره کشف سکه های در این منطقه نقل می کنند که متعلق به دوران حکومت ساسانیان بوده اند.

تاریخچه روستای لاویج

نقشه و معرفی بخش های مختلف

روستای لاویج که در ارتفاع تقریبا 740 متری از سطح دریا قرار دارد، از نظر شکل شباهت زیادی به یک مستطیل با اضلاع نامنظم دارد که اطراف آن را جنگل های انبوه پوشانده است. پیش از ویلاسازی ها و بازسازی های جدید، معماری روستا به شیوه سنتی و با استفاده از مصالح طبیعی بوده است. در این معماری خانه ها در نزدیکی هم و بدون دیوار و حصار بودند. افراد محلی این روستا علاوه بر فعالیت در بخش گردشگری، با فعالیت در زمینه زنبورداری و دامداری و همچنین تولید صنایع دستی امرار معاش می کنند. گردشگرانی که به این روستای زیبا می آیند، با جاذبه های گردشگری زیادری روبرو می شوند که می توانند از آنها لذت ببرند. در ادامه تعدادی از این جاذبه ها را معرفی می کنیم.

https://mrbilit.com/mag/lavij-village/

Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی