حکم‌رانی دلالان در صنعت مدیکال توریسم ایران

 دلال در صنعت گردشگری سلامت ایران، تهدیدی‌ست که روزبه‌روز بیشتر به بدنۀ این صنعت نوپا فشار می‌آورد. گردشگری سلامت یا مدیکال توریسم در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از صنعت گردشگری و اقتصاد کشورها را تشکیل داده است؛ طوری که نزدیک به ۱۰ درصد از کل گردشگران، اهداف درمانی و سلامتی دارند. این افراد با خود سودآوری بالایی به همراه داشته و بخش قابل‌توجهی از درآمد ارزی کشورها را تشکیل می‌دهند. در ایران نیز گردشگری سلامت چند سالی است که پا گرفته و افراد و مراکز بسیاری وارد فعالیت در این عرصه شده‌اند. البته مشکلات همراه با گردشگری سلامت پس از مدتی رخ نموده و این صنعت را درگیر کرده‌اند. یکی از این مشکلات مهم، حضور دلال در صنعت گردشگری سلامت ایران است.

حضور دلال در صنعت گردشگری سلامت ایران و چرایی آن

حضور دلال در صنعت گردشگری سلامت ایران، معلول برخی ایرادات ساختاری، عدم نظارت و اقدامات مناسب است. اما چه عواملی زمینه را برای حضور دلال در گردشگری سلامت فراهم می­‌کنند؟

  • نبود زیرساخت مناسب در زمینۀ گردشگری سلامت

اگر صنعت گردشگری سلامت کشور بخواهد به جایگاه مناسب دست یابد، نیاز به امکانات و زیرساخت‌­هایی مانند فضای بیمارستانی و درمانی استاندارد، سازمان رسیدگی به امور و شکایات مرتبط با مدیکال توریسم و شرکت­‌های تسهیل‌گر قانونی دارد. در شرایط کمبود این امکانات، دلالانی که تنها به فکر سود کوتاه‌­مدت و شخصی خود هستند، دست به اقدام زده و موجب لکه­‌دار شدن آبرو و اعتبار سیستم و کاهش اعتماد افراد می­‌شوند.

  • عدم وجود یک سیستم یکپارچه در زمینۀ مدیکال توریسم

در زمینۀ توریسم سلامت، وجود یک سیستم یکپارچه و منسجم بسیار ارزشمند بوده و به تمامی فعالیت­‌ها در این زمینه جهت می­‌بخشد. تمامی مراکز دست‌­اندرکار از قبیل مراکز درمانی فعال در گردشگری سلامت، شرکت­‌های واسطه و تسهیل‌گر و سایر مراکز خدماتی باید در این سیستم به هم متصل بوده و تحت نظارت یک شورای راهبردی متشکل از مسئولین مرتبط باشند. این شورا نیز باید قوانین و مراحل مختلف فرایند درمانی بیماران خارجی را به‌­صورت واضح و یک‌دست به آن­ها ابلاغ کند. از طرفی دسترسی بیماران خارجی به این سیستم موجب می­شود که منبعی قانونی و همیشگی در دسترس داشته باشند تا بتوانند به آن مراجعه کرده و درگیر دلال در صنعت گردشگری سلامت ایران نشوند.

عدم وجود یک سیستم یکپارچه در زمینۀ مدیکال توریسم

در زمینۀ توریسم سلامت، وجود یک سیستم یکپارچه و منسجم بسیار ارزشمند بوده و به تمامی فعالیت­‌ها در این زمینه جهت می­‌بخشد.

  • عدم نظارت کافی روی دلالان گردشگری سلامت

بسیاری از دلالان در این حوزه فعالیت خود را از مراحل ابتدایی حضور بیماران خارجی در ایران شروع می­‌کنند. این دلالان در قالب تورلیدر، راننده تاکسی و راهنما عمل کرده و از همان فرودگاه گردشگران خارجی را جذب می­‌کنند. حال اگر یک قانون سخت­‌گیرانه و یک سیستم نظارتی قوی این افراد را شناسایی و متناسب با اقدام خود جریمه کند، این بازار برای دلالان سوددهی نداشته و نقش دلال در صنعت گردشگری سلامت ایران کاهش می‌­یابد.

عدم همکاری بخش خصوصی

بخش خصوصی در زمینۀ گردشگری سلامت نقش بسیار پررنگی داشته و می­‌تواند موجب افزایش درآمد کشور در زمینۀ مدیکال توریسم گردد. چرا که وقتی مراکز خصوصی و در عین حال قانونی در این زمینه سرمایه­‌گذاری می­‌کنند، گردشگر گزینه­‌های استانداردی برای انتخاب داشته و در دام دلالان  نمی­‌افتد.

  • فقدان تبلیغات و برندینگ برون­‌مرزی در زمینۀ توریسم سلامت

در دنیای امروز بسیاری از اقدامات بر پایۀ اینترنت، فضای مجازی و بازاریابی دیجیتال صورت می‌­پذیرند. اما علی­رغم گسترش تبلیغات و پیشرفت دیجیتال مارکتینگ در ایران، افراد بانی و فعال در زمینۀ مدیکال توریسم از این توانایی بالقوۀ جوانان ایرانی بهرۀ کافی نمی‌برند. دیجیتال مارکتینگ تاکنون نقش خود را در زمینۀ توریسم سلامت به خوبی ایفا نکرده و این موضوع عرصه را برای فعالیت دلالان فراهم کرده است.

Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی