اثرات گردشگری سلامت بر اقتصاد درمانی یک کشور

 برای قرن‌ها مفهوم گردشگری سلامت شامل سفر بیماران به مناطق توسعه‌یافته‌تر برای یافتن درمان‌های مناسب بود. اما با ظهور انقلاب صنعتی و مهم‌تر از آن عصر اطلاعات،‌ انجام درمان‌های پیشرفته دیگر در انحصار کشورهای پیشرفته نیست. این یعنی در قرن ۲۱ ما شاهد سفرهای درمانی از شهروندان کشورهای اروپایی و آمریکایی به کشورهای در حال توسعه، در جستجوی درمان با قیمت‌های پایین هستیم. این پدیده از پایه تعریف سنتی گردشگری سلامت و سیستم گردش مالی مربوط به آن را به چالش می‌کشد. در این مطلب نگاهی اجمالی بر تاثیرات عموما اقتصادی این تغییر در کشور‌های مقصد می‌اندازیم.

در ابتدا باید ذکر شود که بیماران مسافر عموما متعلق به طبقه‌ اقتصادی بالایی در کشور خود نیستند. اما با این وجود وضع اقتصادی بهتری از اکثریت بیماران کشور مقصد دارند.

اکثر کشور‌های در حال توسعه، گردشگری سلامت را به چشم یک فرصت برای تولید سود ملی و بهبود اقتصاد می‌بینند و در نتیجه از آن قویا حمایت می‌کنند.

بیمارستان‌های این کشورها، برای جذب مستمر بیماران خارجی نیاز به حفظ کیفیت بالای زیرساخت‌ها و امکانات خود دارند. حال به بررسی چگونگی تقویت اقتصاد یک کشور توسط گردشگری سلامت می‌پردازیم.

درآمد حاصل از گردشگری سلامت

ورود گردشگران سلامت به یک کشور، سود زیادی را به‌دنبال دارد. فعالیت بیماران و همراهان‌ آن‌ها در این دوره مانند اقامت در هتل‌ها، مصرف غذا و گشت‌گذار سود عظیمی را برای اقتصاد آن کشور به ارمغان می‌آورد.

برای دستیابی به درک بهتری از افزایش سفر بیماران اهل کشورهای توسعه‌یافته به کشور های در حال توسعه،‌ می‌شود از آمار مذکور در یکی از گزارش‌های اخیر استفاده کرد. در سال ۲۰۰۷، ۷۵۰هزار بیمار آمریکایی برای درمان راهی کشورهای خارجی شدند. در سال ۲۰۱۵، این رقم به ۱۹میلیون رسید که نمایانگر رشد بیش از ۲۴۰۰ درصدی در این زمینه ‌است.

گردشگری و توریست

گردشگری و توریست

هند یکی از مقاصد اصلی این بیماران مسافر است، و پیش‌بینی می‌شود که درآمد سالیانه آن از گردشگری سلامت تا سال ۲۰۲۰ از مرز ۷میلیارد دلار عبور کند.

مهاجرت معکوس

گردشگری سلامت پزشکان و پرستاران را ترغیب می‌کند تا برای کارکردن در کشور خود بمانند. بسیاری از بیمارستان‌های واقع در مقاصد محبوب گردشگری سلامت، به اندازه‌ بیمارستان‌های کشورهای توسعه یافته به کارکنان خود حقوق می‌دهند. با توجه به شباهت سطح درمانی و حق‌الزحمه میان کشورهای توسعه یافته و مقاصد گردشگری سلامت، در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت پزشکان اهل اروپا و آمریکا به این کشورهای در حال توسعه بوده‌ایم. برای مثال وجود پزشکان اروپایی در مراکز درمانی مقاصد محبوب گردشگری در جنوب شرق‌ آسیا مانند تایلند و سنگاپور و یا در کشوری مانند اوکراین، به امری عادی تبدیل شده است.

بهبود بخشیدن سطح کیفی درمان

گردشگران سلامت توقع بالاترین کیفیت درمان، بهترین تجهیزات و استانداردهای بین‌المللی را دارند. کشوری که در نظر دارد این گردشگران را جذب کند، ناچار است سطح بالای کیفیت درخواستی آن‌ها را در تمامی مراکز درمانی خود اعمال کند. رشد تعداد گردشگران سلامت که وارد کشور مقصد می‌شوند، منجر به رشد این استانداردها در سراسر نظام‌پزشکی کشور می‌شود؛ که نفع آن شامل حال شهروندان خود آن کشور نیز هست. همچنین، این کیفیت منجر به یک نوع تاثیر دومینویی شده و گردشگران سلامت بیشتری را جلب می‌کند، که در نتیجه منجر به سود بیشتر کشور مقصد می‌شود.

رشد صنعت مهمان‌نوازی گردشگران سلامت

ظهور گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت،‌ منجر به شکل‌گیری صنعتی دیگر به موازات آن شده‌ است: صنعت مهمان‌نوازی گردشگران سلامت. در بسیاری از کشورهای مقصد شاهد شکل‌گیری و ساخت‌وساز هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی هستیم که منحصرا به گردشگران سلامت در حال بهبود و همراهان آن‌ها سرویس می‌دهند. در سال ۲۰۱۱، ۱۵ درصد از کل درآمد تایلند از بخش پزشکی‌ این کشور، مربوط به اقامت گردشگران سلامت و همراهان آن‌ها در چنین مراکزی بود. این هتل‌ها و اقامتگاه‌ها همچنین مردم محلی رادر کادر خود استخدام می کنند و در نتیجه برای کشور اشتغال‌زایی می‌کنند.

کمک به صنعت گردشگری

گردشگری سلامت در وهله‌ی اول نوعی گردشگری‌ست و گردشگران سلامت اغلب برنامه‌ریزی می کنند تا از جاذبه‌های گردشگری کشور مقصد نیز در کنار فرآیند درمان خود دیدن کنند. بیشتر مواقع گردشگران سلامت بازه‌ای را پس از درمان برای آرامش و نقاهت خود، به بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور مقصد اختصاص می‌دهند. این رابطه‌ مکمل میان دو صنعت، منجر به همکاری‌های داخلی میان آژانس‌ها و شرکت‌های مربوطه و اشتغال‌زایی بیشتر می‌شود.
بر اساس گزارشی از سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸، گردشگری سلامت در کنار سود حاصل از خود،‌ سودی معادل یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار نیز بری بخش گردشگری به ارمغان آورد.

بخش دارو و تجهیزات پزشکی

وقتی درکشور مقصد شاهد افزایش ورود گردشگران سلامت هستیم، صنایعی که با بخش پزشکی ارتباطی نزدیک دارند- مانند داروسازی و ابزار جراحی- نیز در نتیجه آن، با افزایش تولید و سود مواجه خواهد بود. جراحی، بزرگترین بخش درمان‌های انجام شده در سفرهای پزشکی را تشکیل می‌دهد و از این رو گردشگری سلامت موجبات رشد زیادی را در زمینه‌ی تولید و درآمد بخش تجهیزات جراحی فراهم می‌کند.

مسکن‌ و آنتی‌بیوتیک‌

Comments

Popular posts from this blog

تپه اهرنجان

خانه فکری

تأثیرات اقتصادی-سیاسی